پرش به محتوا

لوگوهای جام جهانی فوتبال از جام جهانی 1930 اروگوئه تا جام جهانی 2018 روسیه

لوگوهای جام جهانی

فوتبال ورزشی تیمی و زیبا است که محبوبیت بسیاری در بین مردم دارد. این ورزش میلیون‌ها هوادار در سراسر جهان دارد. می‌توانیم ادعا کنیم که تقریبا نیمی از جمعیت جهان طرفدار فوتبال هستند. از زمان اولین جام جهانی در سال ۱۹۳۰ اروگوئه تا ۲۰۱۴ برزیل، کشورهای میزبان تلاش کرده‌اند تا هویت دیداری خود را به تصویر بکشند. از سال 1930 تا کنون لوگوهای جالب و بسیار دیدنی‌ای برای این مسابقات طراحی شده است. آرت باکس مجموعه لوگوهای جام جهانی فوتبال از جام جهانی 1930 اروگونه تا جام جهانی 2018 روسیه را مورد بررسی قرار می‌دهد.

طراحی لوگو برای جام جهانی فوتبال 4 دوره مهم را پشت سر گذاشته است:

سال‌های اولیه ۱۹۳۰ تا ۱۹۵۰ – طراحی پوستر

در چهار دوره‌ اول جام جهانی، برای این رویداد از لوگو استفاده نمی‌شد.

بلکه کشورهای میزبان از پوستر استفاده می‌کردند.

اولین پوستر مربوط است به جام جهانی ۱۹۳۰ اروگوئه.

پوسترهای ابتدائی بیشتر انتزاعی بودند.

اما در دوره‌های بعد بیشتر سنتی بودند و سبک هنری دکو را در پیش گرفتند.

۱۹۵۴ تا ۱۹۶۶ – شروع استفاده از لوگوهای جام جهانی

تا سال ۱۹۷۰ فیفا لوگوی رسمی برای خود انتخاب نکرد.

بر همین اساس کشورهای میزبان کنترل کامل هویت تصویری مسابقات خود را بر عهده داشتند.

در طول این دوره لوگوهای جام جهانی هنوز عطر و بوی محلی داشتند.

کشورها هنوز هم در ترسیم لوگوها از داشته‌های خود استفاده می‌کردند.

اواخر قرن بیستم، سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۰ – ساده

لوگوهای جام جهانی در این دوره تغییر چندانی نکردند.

همه‌ی لوگوها سه ویژگی کلیدی داشتند.

نام کشور میزبان، رنگ پرچم کشورها و توپ.

این سه ویژگی در همه‌ی لوگوهای جام جهانی در این دوره به کار رفته بود.

قرن ۲۱، سال‌های ۲۰۰۲ تاکنون – نمادگرایی مفهومی

در این دوره لوگوها مفهومی بیش از هویت بصری کشورهای میزبان داشتند.

از این دوره به بعد اتفاقات و خصوصیات فراتر از زمین بازی مورد توجه قرار گرفت.

مثل اتحاد، شادی و توجه به وضعیت کشورهای میزبان. از این دوره کیفیت طراحی‌ها هم بالا رفت.

لوگوهای جام جهانی فوتبال از جام جهانی 1930 اروگونه تا جام جهانی 2018 روسیه

لوگوی جام جهانی 1930 اروگوئه

اروگوئه-1930
اروگوئه-1930

اولین دوره‌ جام جهانی و اولین پوستر ارائه شده در مسابقات جام جهانی مربوط به سال ۱۹۳۰ اروگوئه است.

جالب است بدانید در این مسابقات تنها ۱۳ کشور شرکت کرده بودند.

لوگوی جام جهانی 1934 ایتالیا

ایتالیا-1934
ایتالیا-1934

این پوستر به خوبی جهانی بودن این مسابقات و رقابت ایتالیا با آنها برای کسب قهرمانی را به نمایش گذاشته است.

موسولینی از این رقابت‌ها برای پیشبرد فاشیسم با تبلیغ و کنترل رسانه‌ها استفاده کرد.

لوگوی جام جهانی 1938 فرانسه

1938- فرانسه
1938- فرانسه

«جهان زیر پای تیم پیروز»

این مفهومی است که پوستر این دوره‌ی مسابقات به شما القا می‌کند!

لوگوی جام جهانی 1950 برزیل

1950- برزیل
1950- برزیل

جام جهانی فوتبال در دو دوره به دلیل جنگ‌های جهانی اول و دوم برگزار نشد.

دور چهارم این مسابقات در کشوری جدید یعنی برزیل برگزار شد.

تیم انگلستان در سال ۱۹۲۰ به دلیل عدم تمایل به بازی در برابر کشورهایی که با آنها وارد جنگ شده بود، از فیفا جدا شد.

بعدها هم به عنوان یک اعتراض علیه نفوذ خارجی در فوتبال در بازی‌ها شرکت نکرد که مورد انتقاد قرار گرفت.

به همین دلیل از سال ۱۹۵۰ به مسابقات برگشت.

جام جهانی ۱۹۵۰ برزیل اولین دوره‌ای بود که در آن لوگوی رسمی جام جهانی استفاده شد.

اما طراحی کلی آن هنوز هم شبیه پوستر بود.

در این لوگو، رنگ‌های پرچم برزیل در زمینه‌ی تصویر بکار رفته بود.

لوگوی جام جهانی 1954 سوئیس

1954- سوئیس
1954- سوئیس

متنی که در حاشیه‌ی لوگو نوشته شده عنوان «مسابقات قهرمانی فوتبال جهان» در سه زبان پرطرفدار در سوئیس یعنی فرانسوی، آلمانی و ایتالیایی نشان می‌دهد.

لوگوی جام جهانی 1958 سوئد

1958- سوئد
1958- سوئد

حروف VM نوشته شده در این پوستر اشاره به اصطلاح «Verldsmästerskapet» است.

این اصطلاح در زبان سوئدی به معنای «قهرمانی جهان» است.

جالب است بدانید که مردم با پله، اسطوره‌ی ۱۷ ساله‌ی فوتبال برزیل در این دوره آشنا شدند.

لوگوی جام جهانی 1962 شیلی

1962-شیلی
1962-شیلی

منظور از نیم‌دایره‌های موجود در اطراف استادیوم نیمه‌های بالایی و پایینی زمین هستند.

لوگوی جام جهانی 1966 انگلیس

1966- انگلیس
1966- انگلیس

جام جهانی ۱۹۶۶ در کشور انگلستان برگزار شد.

طرح بکار رفته در لوگوی این دوره به راحتی میزبان مسابقات را به شما معرفی می‌کند.

یک تصویر واقعی از جهان بر روی توپ فوتبال که با جایزه جام ژول ریمه (مبتکر طرح جام جهانی) در پیش زمینه‌ی لوگو قرار دارد.

جالب اینکه از این دوره بود که نماد خوش‌یمنی جام جهانی طراحی شد.

لوگوی جام جهانی 1970 مکزیک

1970-مکزیک
1970-مکزیک

مکزیک با ارائه‌ی لوگوی ساده اما جالب جام جهانی ۱۹۷۰، لوگوهای سنتی را متوقف کرد.

عدم استفاده از رنگ‌های مربوط به کشور میزبان، خود حرکتی جسورانه بود.

لوگوی جام جهانی 1974 آلمان غربی

1974- آلمان غربی
1974- آلمان غربی

در نگاه اول چیزی که به میزبانی آلمان اشاره کند، دیده نمی‌شود.

ولی با کمی دقت در حروف WM می‌توان به آن پی برد.

WM مخفف کلمه‌ی «Weltmeisterschaft» است.

معنای این کلمه به آلمانی «جام جهانی» است.

لوگوی جام جهانی 1978 آرژانتین

1978-آرژانتین
1978-آرژانتین

در پایان این دوره تیم ملی آرژانتین با غلبه بر تیم ملی هلند جام قهرمانی را در خانه نگه داشت.

لوگوی جام جهانی 1982 اسپانیا

1982-اسپانیا
1982-اسپانیا

در طراحی لوگو از پرچم اسپانیا استفاده شده است.

توپی که در مسیر اسپانیا طی مسیر می‌کند و با پرچم کشورهای شرکت‌کننده در این دوره احاطه شده است.

در این دوره برای اولین بار ۲۴ تیم شرکت کرده بودند.

لوگوی جام جهانی 1986 مکزیک

1986- مکزیک
1986- مکزیک

مکزیک برای دومین بار به عنوان میزبان مسابقات جام جهانی ۱۹۸۶ انتخاب شد.

مکزیک در این دوره نیز مانند دوره‌ی پیش در طراحی لوگوی مسابقات، دست به ابتکار زد.

توپ فوتبال در وسط، و دو بخش از جهان در دو طرف توپ طراحی شده‌اند.

این لوگو به خوبی اشاره به شعار سال یعنی «جهان متحد توسط توپ» دارد.

در این لوگو به زیبایی از رنگ‌های پرچم مکزیک استفاده شده‌است.

از حاشیه‌های جالب این دوره می‌توان به گل «دست خدا» مارادونا و کنار گذاشته شدن ایران و عراق اشاره کرد.

این مسابقات در دوران جنگهای ایران و عراق برگزار شد.

چون این دو کشور حاضر به انجام بازی‌ها در کشور بی‌طرف نشدند، فیفا هر دو کشور را از مسابقات حذف کرد.

لوگوی جام جهانی 1990 ایتالیا

1990-ایتالیا
1990-ایتالیا

ایتالیا بعد از ۵۰ سال برای دومین بار به عنوان میزبان رویداد جهانی فوتبال انتخاب شد.

بعد از ۵۰ سال تغییرات زیادی روی لوگوهای جام جهانی روی داده‌است.

طرحی ساده، مدرن و زیبا.

لوگوی جام جهانی 1994 آمریکا

1994-آمریکا
1994-آمریکا

این لوگو به جنبش و حرکت در ورزش و شادی موجود در آن اشاره می‌کند.

در این دوره از سه امتیاز به جای دو امتیاز برای تیم برنده استفاده شد.

یعنی هر برد سه امتیاز داشت.

آندره اسکوبار بازیکن کلمبیا که به اشتباه دروازه‌ی خودی را باز کرد و باعث حذف کلمبیا از جام جهانی شد، ده روز بعد کشته شد!

لوگوی جام جهانی 1998 فرانسه

1998-فرانسه
1998-فرانسه

بسیاری کشور فرانسه را به خاطر لوگوی ساده اما خلاقانه‌ی این دوره ستوده‌اند.

کره‌ زمینی که یک توپ روی آن قرار دارد.

با توجه به زاویه‌ی افقی زمین، توپ به خورشید تشبیه شده‌است.

رنگ‌های استفاده شده در لوگو، از رنگ‌های پرچم فرانسه گرفته شده‌است.

در بازی فینال فرانسه با نتیجه ۳ بر ۰ آرژانتین را شکست داد و برای اولین بار قهرمان جام جهانی فوتبال شد.

لوگوی جاک جهانی 2002 کره جنوبی- ژاپن

2002-کره-ژاپن
2002-کره-ژاپن

این دوره اولین جام جهانی بعد از سال ۲۰۰۰ بود، با آرم‌ها و لوگوهایی که بیشتر با زمان خود همخوانی دارند.

این اولین بار بود که میزبانی مسابقات به کشورهای آسیایی داده می‌شد.

لوگوی این دوره توسط شرکت «interbrand» مستقر در لندن طراحی شد.

جالب است بدانید از این لوگو در لوگوهای ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ هم استفاده شد.

لوگوی جام جهانی 2006 آلمان

2006-آلمان
2006-آلمان

لوگوی این دوره توسط شرکت «whitestone» در لندن طراحی شد.

هدف از این لوگو جشن گرفتن شادی و خوشبختی و لبخند مردم است.

بکن‌باوئر در این باره گفت:

«می‌خواهیم میزبان دوستان باشیم و این مهمانی را با دنیا جشن بگیریم.

لوگوی ما بیانگر ویژگی آرام و شاداب کننده جام جهانی آینده FIFA است».

لوگوی جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی

2010- آفریقای جنوبی
2010- آفریقای جنوبی

در لوگوی این دوره از رنگ‌های زیادی استفاده شده است.

لوگویی شاد و رنگی با طرح بازیکنی که در حال زدن ضربه‌ی آکروباتیک در فوتبال است.

خطوط قرمز، زرد، آبی و سبز، رنگ‌های پرچم آفریقای جنوبی هستند.

این اولین دوره‌ای بود که در قاره‌ی آفریقا برگزار شد.

هدف از انتخاب آفریقای جنوبی به عنوان میزبان جلب مردم به سمت گوشه‌ی جدیدی از جهان و سفر به آفریقا بود.

لوگوی جام جهانی 2014 برزیل

2014-برزیل
2014-برزیل

لوگوی این دوره که به آن نام «الهام» دادند، توسط آژانس طراحی آفریقا طراحی شد.

لوگویی ساده که در آن جام مسابقات به وسیله‌ی دستهای بازیکن‌های تیم پیروز در برگرفته شده‌است.

رنگ‌های بکار رفته در طرح لوگو از رنگ‌های پرچم برزیل گرفته شده‌اند.

این طرح از میان ۱۲۵ طرح ارائه شده توسط ۲۵ سازمان انتخاب شد.

به خواست برزیل، لوگو دو ویژگی برزیل یعنی تنوع و مدرنیته را در بردارد.

لوگوی جام جهانی 2018 روسیه

2018-روسیه
2018-روسیه

اسمی که برای این لوگو انتخاب کرده‌اند «توپ جادویی» است.

آخرین مورد از لوگوهای جام جهانی تلفیقی از جادو و رویاست.

نمادهای به کار رفته در این لوگو به عشق و علاقه‌ی جهانی به فوتبال اشاره دارد.

هم‌چنین به هیجان طرفداران، کثرت بازیکنان، ستارگان فوتبال و جشن و شادی کسب قهرمانی اشاره دارد.

برگرفته از وب‌سایت روزچین

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
حساب
0
سبد خرید
جستجو