پرش به محتوا

رنگ و نقش و اهمیت آن در گرافیک و تبلیغات و برندسازی چیست؟

رنگ

برای کالاهای و خدمات تجاری خود از چه رنگ‌هایی استفاده کرده‌اید؟ دلیل شما برای این انتخاب چه بوده است؟ آیا تنها بر مبنای سلیقه‌ی شخصی‌تان انتخابشان کرده‌اید؟ آیا یک پیام خاص تجاری در ذهنتان دارید؟ در حالی که برای جلب توجه مشتری پرداختن به شکل ظاهری کالا بسیار مهم است، انتخاب رنگ‌ها نیز می‌تواند پیام خاصی را به ذهن مخاطبان وارد کند. آیا مطمئنید که از پیغام نهفته در پس آن رنگ‌آمیزی آگاهی دارید؟ رنگ و نقش و اهمیت آن در گرافیک و تبلیغات و برندسازی چیست؟ آرت باکس امروز به این سوال پاسخ خواهد داد

برای مطالعه مطالاب جالب آرت باکس به بخش خواندنی‌ها مراجعه نمایید

نقش و اهمیت رنگ در گرافیک و تبلیغات و برندسازی

هیچ فرقی نمی‌کند که از کارت بازرگانی، بروشور، وب سایت، پوستر یا چیزهای دیگر استفاده می‌کنید،

مهم آن است که در انتخاب رنگ بسیار دقت کنید.

رنگ‌ها نه تنها ظاهر کالا را زیبا‌تر جلوه می‌دهند، بلکه بر عملکرد و رفتار ما نیز تأثیر می‌گذارند.

بنابراین بهتر است آگاه باشیم که رنگ مورد استفاده‌ما بر مخاطب چه تأثیری می‌گذارد.

آیا تا به حال متوجه شده‌اید که بیش‌تر رستوران‌های عرضه کننده خوراک حاضری (fast food) در دکوراسیون خود از رنگ‌های قرمز روشن و نارنجی استفاده می‌کنند؟

سرعت بالای این رنگ‌ها در تأثیر بر روی مشتری, ابداً تصادفی نیست.

مطالعات نشان داده‌اند که رنگ‌های قرمز و نارنجی, مشتری‌ها را تشویق می‌کند تا هر چه زودتر غذایشان را بخورند و رستوران را ترک کنند

یعنی درست همان کاری که صاحبان این قبیل رستوران‌ها از شما انتظار دارند.

همچنین مشاهده تلفیقی فراوان از دو رنگ مشکی و قرمز در وب سایت‌های ویژه‌ی بزرگسالان نیز امری تصادفی نیست.

به اعتقاد محققان, این رنگ‌ها معانی ضمنی جنسیتی دارند.

آیا تاکنون متوجه شده‌اید که در اسباب بازی‌ها, کتاب‌ها و وب‌سایت‌های ویژه‌ی کودکان معمولاً از تکه‌های بزرگ رنگ‌های روشن زنده و اصلی استفاده می‌شود؟

جوان‌ترها این رنگ‌ها را ترجیح می‌‌دهند و پاسخگویی مثبت آن‌ها به کالاهایی که این ویژگی را دارند بسیار بیش‌تر از کالاهایی است که با مداد شمعی یا ترکیبی از رنگ‌های بی‌روح و سرد رنگ‌آمیزی شده‌اند.

محققان بازاریابی در آمریکا روز خاصی را به گردش علمی اختصاص داده‌اند که در آن به شناسایی رنگ‌ها و تأثیرات احتمالی آن‌ها بر انسان می‌پردازند.

برای مطالعه مطالاب جالب آرت باکس به بخش خواندنی‌ها مراجعه نمایید

تأثیرات رنگ در میان فرهنگ‌های مختلف, متفاوت است.

بنابراین هنگام طراحی هر گونه نیازمندی‌های تبلیغاتی باید به رویکردها و خواست‌های مخاطبینتان توجه کنید.

مثلاً, سفید در فرهنگ کشور چین و ارغوانی در فرهنگ کشور برزیل, نماد مرگ هستند.

رنگ زرد برای چینی‌ها مقدس است,

اما نزد یونانی‌ها یادآور غم و اندوه

برای فرانسوی‌ها نشانی از بخل و حسادت است.

در آمریکای شمالی, رنگ سبز تداعی کننده‌ی بخل و حسادت است.

مردم کشورهای گرمسیری بیش‌تر با رنگ‌های گرم موافق‌اند

مردم کشورهای سردسیر و شمالی رنگ‌های سردتر را ترجیح می‌‌دهند.

مثلاً, در فرهنگی که امروزه خط فکری آمریکای شمالی بر آن استوار است, هر یک از رنگ‌های زیر تداعی کننده کمیت‌ها یا عواطف خاصی است.

قرمز: هیجان, قدرت

آبی (که جزو خواستنی‌ترین رنگ‌ها است): اعتماد، قابلیت اطمینان، اعتبار، تعلق، خونسردی.

زرد: گرما, اشعه خورشید, خرسندی, شادی.

نارنجی: بازیگوشی, خونگرمی, سرزندگی.

سبز: طبیعت, طراوت, خونسردی, آرامش, خونگرمی, وفور نعمت.

ارغوانی: صداقت, معنویت, بزرگ‌منشی.

صورتی: لطافت, ملاحت, فرهیختگی, امنیت.

سفید: خلوص, عفت, پاکدامنی, تمیزی, جوانی, نرمی و ملایمت.

سیاه: کارکشتگی, دلفریبی, جذابیت, ابهام, پیچیدگی.

نقره‌ای: اعتبار, وجهه, آبرومندی, گران‌بهایی.

برای مطالعه مطالاب جالب آرت باکس به بخش خواندنی‌ها مراجعه نمایید

 رنگ حتی بر روی عادات خرید مردم نیز تأثیر می‌گذارد.

کسانی که تنها از سر هوا و هوس خرید می‌کنند در برابر رنگ‌های قرمز, نارنجی, سیاه و آبی مایل به ارغوانی عکس‌العمل بهتری از خود نشان می‌دهند.

اما, کسانی که حساب شده و با در نظر گرفتن توان مالی‌شان خرید می‌کنند در برابر رنگ‌های صورتی, آبی مایل به سبز, آبی آسمانی و سرمه‌ای عکس‌العمل نشان می‌دهند.

ابتدا درباره‌ی بازاری که هدف نهایی شما است فکر کنید.

مثلاً تصور کنید که قصد دارید کتاب‌هایی برای نوجوانان چاپ کنید و بفروشید,

اما با پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها سروکار دارید.

احتمال دارد کتاب‌هایی را طراحی کنید که در آن‌ها از رنگ‌های روشن و اصلی (قرمز, آبی, زرد) استفاده شده است تا این‌گونه توجه خواننده‌های نوجوانتان را جلب کنید.

از این رو باید اقلام مورد نیاز در امر بازاریابی (نظیر بروشور, وب‌سایت و از این قبیل) را با در نظر گرفتن روحیه و سلیقه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها تهیه کنید.

می‌توانید از رنگ‌های آبی (اعتماد, قابلیت اطمینان), صورتی (فرهیختگی, ملاحت, امنیت)

در دنیای امروز برندینگ یا همان ایجاد یک نام تجاری مهم ترین بخش تجارت است.

تجارت در هر زمینه ای که باشد چه مجموعه‌های تولیدی و چه خدماتی در نهایت نام تجاری آن حرفه است که گویای موفقیت یا شکست آن خواهد بود.

برای مطالعه مطالاب جالب آرت باکس به بخش خواندنی‌ها مراجعه نمایید

موفقیت نام تجاری برابر با موفقیت خود تجارت است.

در حقیقت هدف اصلی برندینگ این است که یک کالا یا خدمات از رقبایش متمایز دیده شود.

تنها زمانی یک مجموعه ارزش افزوده پیدا خواهد کرد که یک نام تجاری شود و یا اصطلاحا برند شده باشد.

مطالعات و تحقیقات در طول بیست سال گذشته ثابت کرده است که نقش برندها در ارزش آفرینی،کاهش ریسک و افزایش عمر کسب و کار غیر قابل انکار است.

در نتیجه یکی از با ارزش ترین دارائی ها هر مجموعه برند یا برندهای آنها می باشد، یکی از ضروریات مدیران ارشد هر سازمان ایجاد برندهای قدرتمند می باشد.

در یک مجموعه نباید هدف چیزی جز تثبیت نام تجاری باشد.

اگر شما قادر به خلق نام تجاری با نفوذی باشید در این صورت نیز می توانید از جریان بازاریابی موثرتر و با نفوذتر بهره مند شوید.

برای مطالعه مطالاب جالب آرت باکس به بخش خواندنی‌ها مراجعه نمایید

نام تجاری یک هویت است

پس می توان چنین فرض کرد که پروسه برندینگ(خلق نام تجاری) روند ساخت و پرداخت این هویت است.

عوامل بسیاری در پروسه برندینگ تاثیر گذارند از جمله نام، نشانه(لوگو)، طرح بسته بندی، رنگ ، ویژگی های محصول و یا خدمات، وب سایت، تبلیغات، مدیریت مجموعه، پرسنل که می توان از آنها به عنوان عناصر برندینگ نام برد.

ما در این مقاله سعی داریم تا به نقش رنگ ها در خلق نام تجاری بپردازیم.

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های تبلیغات یک کالا توانایی ماندگاری برند آن در ذهن است

به گونه‌ای که در صورت تکرار خرید، با توجه به کیفیت کالا، تمایل برای استفاده مجدد از‌‌ همان برند ایجاد شود.

برای این منظور ابتدا نیاز است علامت تجاری خود را در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت کنید،

در غیر این صورت همیشه تهدید سوء استفاده از نام تجاری و برند شما توسط دیگر واحد‌های تولیدی وجود داشته

در صورت عدم ثبت آن، امکان پیگیری و شکایت را از خود سلب می‌کنید.

هم چنین دقت نمایید امروزه علامت گذاری به مسئله‌ای اساسی در خط مشی کالا تبدیل شده است

و در بلندمدت تولید کالا با یک علامت تجاری، به سرمایه گذاری قابل توجهی، مخصوصاً در زمینه تبلیغات پیشبردی و بسته بندی نیاز دارد.

در نظر بگیرید شما با حداکثر توان و استعداد و سرمایه خود یک واحد تولیدی و یا خدماتی را تأسیس کرده و محصولات خود را با بیشترین کیفیت ممکن تولید می‌کنید،

هدف شما جلب رضایت مشتریست

و به آن نائل می‌شوید،

اما با توجه به دنیای رقابت امروز تنها از طریق داشتن علامت تجاری منحصر به خود می‌توانید از خرید دوباره مشتری اطمینان حاصل کنید.

شاید سال‌هاست كه برای كسب و كارتان زحمت می‌كشید

اما هنوز هم، با وجود مشتریان زیاد، یك نام آشنا نشده‌اید.

ممكن است فكر كنید محصول یا خدمتی كه ارائه می‌دهید شایستگی چنین نامی را ندارد

اما اشتباه می‌كنید.

گناه ناآشنا بودن محصول‌تان را بر گردن خط تولید یا مجموعه‌ای كه سازمان‌دهی كرده‌اید نیندازید؛

مقصر اصلی خود شمایید كه هیچ وقت با صدای بلند نام كسب وكار و قدرت خارق‌العاده‌اش را به زبان نیاورده‌اید.

برای مطالعه مطالاب جالب آرت باکس به بخش خواندنی‌ها مراجعه نمایید

به‌طور كلی پیام تبلیغاتی موفق، پیامی است كه می‌تواند در نخستین نگاه مخاطب را به‌خود جذب كند

پس سعی كنید خیلی وارد حاشیه‌ها و جزئیات نشوید

یك تصویر یا جمله ساده را انتخاب كنید كه با یك‌بار دیده شدن فهمیده می‌شود و در ذهن می‌ماند.

حالا وقت آن است كه یك نقطه طلایی در تبلیغ‌تان وارد كنید؛

از قدرت احساسات و همذات‌پنداری مخاطب برای در یاد ماندن تبلیغ‌تان استفاده كنید

و او را درگیر آگهی‌ای كنید كه مقابلش قرار دارد.

استفاده از الفاظ را كنار بگذارید

گمان نكنید اگر نكته‌ای كه در كسب و كارتان هست، در تبلیغ‌تان نیاید، دیگران شما را ضعیف فرض می‌كنند.

بلكه سعی كنید در تبلیغ‌تان نقاط طلایی كسب و كار و تفاوت‌هایش با هم‌صنف‌های‌تان را مختصر و مفید روشن كرده و كاری كنید كه مخاطب برای كسب اطلاعات تكمیلی خودش پیگیر شما باشد.

فكر نكنید اگر وارد جزئیات شوید و خیلی حاشیه پردازی كنید، تبلیغ‌تان موفق می‌شود،

بلكه برعكس. كوتاه حرف بزنید و تنها از شعارهای تكان‌دهنده و به یاد ماندنی كمك بگیرید.

تصور نكنید پیام یا تصویری كه طراحی كرده‌اید، همیشه موفقیت آمیز پیش می‌رود.

ممكن است تبلیغ شما نتواند از پس مخاطبان بر بیاید

پس برای تجدید آن، اول ببینید آگهی‌های‌تان در دوره‌های قبل چقدر بازخورد به همراه داشته‌ و بعد برای تكرار شان اقدام كنید.

شاید مجبور باشید شیوه تبلیغ‌تان را اصلاح كنید

و شاید هم نیاز داشته باشید رسانه تبلیغاتی‌تان را تغییر دهید؛

پس فكر نكنید شكست یك تبلیغ به معنای شكست تمامی تبلیغات است.

برای مطالعه مطالاب جالب آرت باکس به بخش خواندنی‌ها مراجعه نمایید

قرار نیست برای همه كس، همه چیز باشید.

تكلیف‌تان را با خودتان روشن كنید؛

برای چه كسی حرف می‌زنید و قرار است مشكلی را حل كنید.

اجازه دهید كه موسسه‌های دیگر، باقی مشكلات را حل كنند

شما تنها تمركزتان را روی یك موضوع بگذارید و برای جا انداختنش با كمك تبلیغات تلاش كنید.

روانشناسی رنگ یکی از جالب‌ترین و در عین حال بحث برانگیزترین جوانب بازاریابی است که نقش مهمی در متقاعدسازی مشتری برای خرید دارد.

دلیل این امر این است که امروزه اکثر مکالمات مربوط به رنگ و متقاعدسازی مشتری، شامل شواهد حدسی و گمانه‌زنی است.

علاوه بر این، بعضی از بازاریابان اطلاعات اغراق‌آمیزی درباره‌ی “رنگ و ذهن” به منظور گمراه کردن به مشتری می‌دهند.

برای مطالعه مطالاب جالب آرت باکس به بخش خواندنی‌ها مراجعه نمایید

برگرفته از وب‌سایت آرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
حساب
0
سبد خرید
جستجو