لوگو عنصری گرافیکی است که همواره برای شناسایی و هویت بخشی به یک شرکت و محصول تولید شده توسط آن شرکت مورد استفاده قرار می گیرد. در برخی مواقع طراحی لوگو شرکت ها، بسیار پیچیده است و در عوض برخی از آنها ساده و در عین حال خستهکننده و یا پرمفهوم و مبهماند! اما به هر حال هر یک از آنها نیز معنی و مفهوم خاص خود را دارد. آرت باکس در این جا شما را با تاریخچه طراحی لوگو شرکت مرسدس بنز آشنا میکند.
تاریخچه طراحی لوگو شرکت مرسدس بنز
کارخانه مرسدس بنز در نوامبر سال 1883 در مانهایم آلمان و با همكاری گاتلیب دایملر و كارل بنز راهاندازی شد.
در سال 1890 به رسمیت شناخته شد.
در حال حاضر کارخانه مرسدس بنز در منطقه زیندل فینگن واقع در شهر اشتوتگارت قرار دارد که فعالیتهای آن در ادامه سیاستهای قدیمیترین سازنده خودروهای بنزینی در جهان، یعنی دایملر، موتورن، گیزلشافت است.
نام این شرکت برگرفته از اسم دختر امیل جلینک، تاجر بزرگ اتریشی و نماینده فروش محصولات بنز است وبه معنایی زیبایی و وقار میباشد، که کارل بنز نام او را روی محصول خود گذاشت.
درسال ۱۹۹۸ پس از ادغام دایملر بنز با شرکت خودروسازی آمریکایی کرایسلر و تشکیل دایملرکرایسلر آگ، این شرکت مدیریت مرسدس بنز را در اختیار گرفت.
امروزه مرسدس بنزیکی از زیر شاخه های شرکت دایملر آگ محسوب میشود که همراه با آئودی و BMW به عنوان سه خودروساز مشهور آلمانی به عنوان پرفروشترین خودروسازان لوکس جهان به شمار میروند.
لوگوی مرسدس بنز که یک ستاره سه پر است، نشان تسلط این خودرو بر زمین، دریا و آسمان می باشد.
این لوگو در سال ۱۹۰۳ طراحی شد.
در سال 1923 به عنوان یک نشان تجاری ثبت شد.
و تا سال ۱۹۲۶ چندین بار تغییر کرد تا به شکل امروزی خود رسید.
بعد از جنگ جهانی اول در سال ۱۹۲۶ که صنعت آلمان رو به زوال بود شرکت دایملر بنز تأسیس شد که محصولات خود را با نام مرسدس وارد بازار کرد.
این شرکت لوگو خود را به صورت یک دایره که در وسط آن یک ستاره قرار گرفته است، طراحی کرد.
این لوگو برای استفاده در پنجره رادیاتور گنجانده شد.
البته نشان فعلی که در آن حلقهای ستاره سه پر را دربرگرفته در سال 1937 طراحی شده است.
ابتدا لوگو مرسدس شامل سه شاخه یا همان ستاره و فاقد حلقه دور آن بود.
اما پس از ادغام مرسدس و بنز در دهه 20 ميلادي یک حلقه به دور ستاره نیز اضافه شد.
آرم کمپانی بنز تاکنون مراحل مختلفی را طی کرده است.
به طور کلی می توان تاریخچه طراحی لوگو مرسدس بنز را به دو دوره تقسیم کرد:
دوره اول:
این لوگو در سال 1903 طراحی شد.
اما در سالهای1909 ، 1916 و 1921 تكامل یافتهتر شد.
تا اینكه در سال 1926 به یك ستاره طلایی با دایرهای كه دورآن را محصور كرده بود، تبدیل گردید.
دوره دوم:
در سال 2014 شرکت خودروسازی مرسدس بنز به خاطر قهرمانی در مسابقات فرمول یک، لوگوی ویژه خود را طراحی نموده است.
نام مرسدس بنز به «مرسدس AMG پتروناس» تغییر یافت.
لوگو نیز همزمان با آن طرح جدیدی به خود گرفت.
این مسابقه با پیروزی لوئیس همیلتون، راننده انگلیسی تیم مرسدس به پایان رسید.
این پیروزی تیم مرسدس را بر آن داشت تا به خاطر قدردانی از راننده انگلیسی، لوگوی خود را تغییر دهد.
پس از آن توسط «دیتر سچه»، رئیس شرکتهای دایملر و مرسدس و«توتو وولف»، مدیر اجرایی بخش F١شرکت، تغییرات لوگوی مرسدس بنز امضا شد.
در حال حاضر در ساخت شكل ظاهری خودروهای مرسدس بنز تغییرات محسوسی ایجاد شده است.
محصولات این کمپانی قیافه وحشیتری به خود گرفتهاند.
اما در شکل ظاهری لوگوی این شرکت تغییرات زیادی به وجود نیامده است.
ستاره لوگو از سال ابتدا تاکنون پا برجا بوده است.
به طوری که افراد در هر سنی با دیدن این لوگو، فوراً کمپانی مرسدس بنز را به خاطر میآورند.
خواندنیهای جالب آرت باکس را از دست ندهید!
کلیک کنید.
برگرفته از سایت آرمکده
سلام و عرض احترام و تشکر از شما. بنظر میرسد از ابتدای خط چهاردهم تا انتهای خط بیست و هفتم موضوعیتی با تاریخچه و سیر تغییرات لوگو مرسدس بنز نداشته باشد. برای انباشت اطلاعات عمومی خوبست ولی در خصوص لوگو فقط حجم مطلب را زیاد کرده و بس. ممنون از شما
سلام
ممنون از دقتتون و وقتی که گذاشتین