هنگام طراحی یک برند، شما مجبور خواهید بود نکات زیادی را در نظر داشته باشید. یکی از این آیتمها رنگ است. شما میتوانید یک لوگوی تک رنگ ، یک لوگوی دو رنگ و یا حتی لوگویی با بیش از دو رنگ داشته باشید . هر رنگ بازگو کننده مطالب و نکاتی در مورد لوگوی مرتبط می باشد. رنگ ها به طور ناخودآگاه چندین نوع پیام را منتقل می کنند. در اینجا نگاهی به رنگهای اصلی خواهیم انداخت و نمونههای قدرتمندی از برند را که رنگ در آنها نقش بسزایی داشته را معرفی خواهیم کرد. با آرت باکس همراه باشید.
رنگهای اصلی در طراحی برند
قرمز
قرمز از رنگهای اصلی است
قرمز رنگ خون و آتش است؛
با جنگ، قدرت، استحکام، شور و اشتیاق، عشق و آرزو در ارتباط است.
این رنگ رنگ حسی است و پیامهای قدرتی و احساسی را منتقل میکند.
این رنگ به وفور به چشم میخورد.
در علائم ایست، چراغهای خطر و تجهیزاتی که مربوط به آتش و آتشنشانی است.
این رنگ در بسیاری از پرچمها نیز وجود دارد.
در حقیقت رنگ قرمز یک گزینه عمومی و متداول است
چون شور و هیجان مردم را برمیانگیزد و همیشه برجسته و گیراست.
مثال: Red Bull, ESPN, Coca Cola, Yamaha, صلیب شرخ یا هلال احمر.
همچنین McDonalds, Shell, Lego, Superman, YouTube و Windows برندهایی هستند که در طراحی آنها از رنگ قرمز در کنار رنگهای دیگر استفاده شده است.
نارنجی
رنگ نارنجی ترکیبی از انرژی رنگ قرمز و لذت و شادابی رنگ زرد است.
نارنجی به معنای شادی، طلوع آفتاب و نمایانگر اشتیاق، فریبندگی، خلاقیت، جذابیت و برانگیختگی است.
رنگ نارنجی از رنگهای اصلی در طراحی لوگو و برند است
هر چند این رنگ به اندازه رنگ قرمز قدرت برانگیختن بیننده را ندارد،
اما پیامها و تأثیرات قدرتمندی به مغز انسان منتقل میکند.
رنگ نارنجی بدون این که حس پرخاشگری و تهاجم را در فرد ایجاد کند حس گرما را به او منتقل میکند.
این رنگ همچنین با تغذیه و مواد غذایی سالم همراه است.
این رنگ سطح وضوح بالایی دارد و برای تبلیغ محصولات غذایی و اسباببازی بسیار مناسب است.
بنابراین در بساری از آگهیهای تجاری مورد استفاده قرار میگیرد.
مثال: Orange, Fanta, ING and GE Money Bank و در برندهای FedEx و ZDF به همراه رنگهای دیگر نیز به کار رفته است.
این رنگ اغلب برای آبمیوه پرتقالی مورد استفاده قرار میگیرد.
آبی
میتوان گفت آبی رنگی است که به مقدار زیاد در طراحی برند مورد استفاده قرار میگیرد.
آبی از رنگهای اصلی و رنگ آسمان و دریا است،
با تداوم و ثبات و حرفهای بودن در ارتباط است.
این رنگ سمبل اعتماد و اطمینان، هوش و استعداد، حقیقت، ایمان، وفاداری و آسمان است.
اگر از این رنگ در خط مبنای پایین طرح استفاده شود، هر چیزی را که مد نظر داشته باشید تداعی میکند.
به همین دلیل است که این رنگ به وفور در طراحی به کار برده می شود.
رنگ آبی به عنوان یک رنگ سودمند برای ذهن و جسم شناخته شده است و تأثیر آرامشبخشی روی انسان دارد.
این رنگ حس راحتی و آسایش و آرامش خاطر را القا میکند.
آبی یک رنگ مردانه است
به همین دلیل در برندهای قدرتمند مورد استفاده قرار میگیرد.
این رنگ اغلب در میان مردان طرفداران زیادی دارد.
رنگ آبی موفقیتی در صنعت مواد غذایی و آشپزی نداشته
چون باعث کاهش اشتها میشود.
اگر این رنگ با رنگ زرد یا قرمز ترکیب شود تأثیر بیشتری خواهد داشت.
مثال: در برندهای Nokia, HP, Intel, Samsung, Dove, Nivea, Facebook, Dell, Lenovo and Ford از رنگ آبی به عنوان رنگ اصلی برند استفاده شده است
در برندهای Windows, NASCAR, Pepsi, Carrefour, MSN و Volkswagen این رنگ نیز در کنار سایر رنگها قرار دارد.
ارغوانی
استفاده از رنگ ارغوانی در بین طراحان لوگو رایج نیست.
اگر چه این رنگ ترکیبی از رنگ آبی و رنگ انرژیک قرمز است، به ندرت مورد استفاده قرار میگیرد.
این رنگ با تجملات، شکوه و عظمت همراه است
سمبل قدرت، اصالت، نعمت و جاه طلبی میباشد.
ارغوانی رنگ افراد عجیب و غریب و غیر معقول است
اغلب با خردمندی، وقار و استقلال همراه است.
این رنگ، رنگ افراد مونث است.
مثال: Yahoo! و LA Lakers تنها برندهای قدرتمندی هستند که از رنگ ارغوانی در آنها استفاده شده است.
سفید
همه ما میدانیم که سفید یک رنگ نیست اما باید آن را نیز به این فهرست اضافه کنیم.
این رنگ با روشنایی، بیگناهی، خلوص و پاکی همراه است.
از آنجا که این رنگ به عنوان رنگ کمال شناخته میشود و حس مثبتی که القا میکند بیش از رنگهای دیگر است
اما به طور گسترده استفاده نمیشود.
احتمالا دلیل این امر این است که رنگ سفید را نمیتوان بدون رنگهای دیگر به کار برد.
هر لوگویی میتوانید سفید باشد.
فقط کافی است آن را در فتوشاپ باز کرده و تصویر را سیاه و سفید کنید،
در نهایت به یک تصویر سفید روی یک پس زمینه سیاه خواهید رسید.
این رنگ گزینه مناسبی برای استفاده در برند نیست
اما در طراحی وب کاربرد زیادی دارد.
مثال: در برندهای Toy Machine و Hot Wheels رنگ سفید به همراه رنگ سیاه استفاده شده است.
رنگ سفید را نمیتوان به تنهایی به کار برد.
سیاه
به این دلیل که رنگ سیاه جزو رنگهای به شمار نمیاید، استفاده از آن در میان طراحان رایج نیست،
هر چند این رنگ پیامهای قدرتمندی را به بیننده القا میکند.
این رنگ با قدرت و وقار و از سوی دیگر با مرگ، بدی و رمز و راز همراه است.
این رنگ علامت قدرت و اقتدار است.
به همین دلیل است که دیلپماتها و سیاستمداران را فقط در اتومبیلهای سیاه رنگ سوار میکنند.
یک کراوات و لباس محلی سیاه رنگ نشانه مهم بودن و جدیت است.
مثال: ABC, JVC, Sony, Agent 007, RCA, Mercedes و گاهی HP.
در برندهای Swiss Air, NBC, Daytona, Amazon and Cartoon Network نیز این رنگ با ترکیبی از رنگهای دیگر به چشم میخورد.
صورتی
با وجود اینکه قرمز رنگ حرکت و حمله است، صورتی یکی از آرامترین رنگهاست.
با این حال صورتی جز رنگهای اصلی در طراحی برند است
در حقیقت گاهی خلافکارها را در سلولهای صورتی قرار میدهند
زیرا تحقیقات نشان داده است که رنگ صورتی میزان عصبانیت و تهاجم را کاهش میدهد.
روانشناسان فهمیدهاند که صورتی بالاترین فرکانس رنگی را در برابر روشنفکری دارد،
صورتی برای خریداران سنتی جذاب است.
بنفش
دختران جوان مرتب رنگ بنفش را به عنوان رنگ مورد علاقهشان انتخاب میکنند.
این رنگ فعایلتهای مغزی را که در رابطه با حل کردن مشکل است فعال میکند.
این رنگ میتواند مسایلی مانند راز، خرد و احترام به همراه داشته باشد.
بنفش رنگ سلطنت است و معمولأ برای محصولات ضد پیری و زیبایی مورد استفاده قرار میگیرد.
سایه رنگهای تیرهتر میتواند نشاندهنده ثروت و خوشگذرانی باشد
در حالیکه سایه رنگهای روشنتر به بهار و داستانهای عاشقانه اشاره دارد.
خاکستری
خاکستری نشاندهنده خنثی بودن و آرام بودن است.
این یک رنگ خوب در طراحی لوگو نیست
اما برای نشان دادن کیفیت نامناسب چیزها مناسب است.
قهوهای
رنگ قهوهایی بیانکننده پایداری، تجربه و راحتی است.
همچنین برای بیان کردن طبیعت، دوستی، راستگویی و زمین مورد استفاده قرار میگیرد.
برگرفته از وبسایت آرتی