پرش به محتوا

طراحى گرافيک چیست و طی سال‌ها دست‌خوش چه تغییرانی شده است؟

طراحى گرافيک

طراحى گرافيک چیست؟ این در واقع اصطلاحى است عام براى حرفه‌اى متشکل از طراحى حروف، تصويرسازي، عکاسى و چاپ به منظور ارائه اطلاعات يا آموزش. اين اصطلاح را اولين بار ويليام اديسون ديگينز در سال ۱۹۲۲ بکار برد. با اين همه فقط پس از جنگ جهانى دوم بود که کاربرد آن رايج شد.

برای مطالعه مقالات جالب و خواندنی می‌توانید به بخش خواندنی‌ها آرت باکس مراجعه نمایید.

طراحى گرافيک چیست؟

ارتباط بصرى در مفهوم وسيع آن تاريخ طولانى مدتى دارد.

زمانى که انسان اوليه براى يافتن غذا به شکار مى‌رفت و جاى پاى حيوانى را بر روى گِل مى‌ديد، در واقع نوعى نشانهٔ بصرى را مشاهده مى‌کرد.

اثر گرافيکى مى‌تواند نشانه باشد، مانند حروف الفبا؛

يا يک نظام نشانه‌اى ديگر را شکل دهد؛ مانند علائم جاده‌اي.

علائم گرافيکى در کنار هم تشکيل تصوير مى‌دهد.

طراحى گرافيک در يک معنا حرفهٔ انتخاب يا ساخت علائم و آرايش آنها بر يک سطح براى انتقال يک ايده است.

برای مطالعه مقالات جالب و خواندنی می‌توانید به بخش خواندنی‌ها آرت باکس مراجعه نمایید.

گرافيک هنرى است که ترسيم کردن و نگاشتن عناصر اصلى آنرا تشکيل مى‌دهند.

طراحى گرافيک به مثابهٔ يک تخصص از اواسط سدهٔ بيستم مطرح شد.

تا آن هنگام شرکت‌ها و مؤسسات تبليغاتى توسط هنرمندان تجارى اداره مى‌شد.

اين متخصصين عبارت بودند از:

صفحه بند؛

حروفچين که عنوان و متن را با تمام جزئيات طرحريزى مى‌کرد؛

تصويرگران که هر نوع آثار ترسيمى از نمودارهاى فنى تا اسکيس‌هاى مُد را تهيه مى‌کردند؛

هنرمندانِ طراح حروف،

روتوش‌کاران و ديگرانى که طرحهاى نهايى را براى تکثير آماده مى‌کردند.

امروزه طراح گرافيک با مؤسسات و آتليه‌ها همکارى دارند.

آنها نه تنها تبليغات و آگهى‌ها، بلکه مجلات و روزنامه‌هايى را که اين آگهى‌ها در آن چاپ مى‌شوند، طراحى مى‌کنند.

برای مطالعه مقالات جالب و خواندنی می‌توانید به بخش خواندنی‌ها آرت باکس مراجعه نمایید.

تا اواخر سدهٔ نوزدهم آثار گرافيکى به صورت سياه و سفيد بر کاغذ چاپ مى‌شد.

طى چندين سده، کارکردهاى اصلى گرافيک اندک تغييرى يافته است

هر طرح ممکن است به چند روش مورد استفاده قرار گيرد.

نخستين کارکرد طراحى گرافيک معرفى يا شناسائى است

گفتن اينکه يک چيز چيست؟ يا متعلق به کجاست؟ مانند علائم ساختماني، تابلو، برچسب روى بسته بندى‌ها و …

کارکرد دوم که در اصطلاح حرفه‌اى ”طراحى اطلاعات“ شناخته مى‌شود، در زمينهٔ اطلاع‌رسانى و آموزش است

رابطهٔ يک چيز را با يک چيز ديگر از نظر جهت، موقعيت و مقياس مشخص مى‌سازد.

مانند نقشه، نمودار.

کارکرد سوم متمايزتر از اين دو کارکرد است

نمايش و تبليغ (پوستر و آگهي) که به قصد جلب توجه مخاطب و ماندگار کردن پيام است.

برای مطالعه مقالات جالب و خواندنی می‌توانید به بخش خواندنی‌ها آرت باکس مراجعه نمایید.

در قرن بيستم تبليغات و چاپ تجارى به هنر گرافيک يورش مى‌برد

اما آثار چاپى هنرى که به وسيلهٔ ماشين‌هاى دستى و به روش‌هاى کمابيش سنتى انجام مى‌گيرد، به زندگى خود ادامه مى‌دهد.

هنرمندان تجسمى به ابداعات طرح و حروف مى‌پردازند.

ليتوگرافي، حکاکى روى چوب و لينولئوم، تيزابکاري، سيلک اسکرين و سريگرافى و چاپ‌هاى مخلوط همه امکاناتى هستند که نقاشان بکار میبرند.

برای مطالعه مقالات جالب و خواندنی می‌توانید به بخش خواندنی‌ها آرت باکس مراجعه نمایید.

طى دههٔ ۱۹۶۰، طراحى گرافيک به عنوان شيوه‌اى براى حل مشکلات ارتباطى و اطلاع‌رسانى مطرح شد

به همين ترتيب در رسانه‌هاى همگانى نيز به عنوان مُد مطرح شد.

چيزى که با سليقهٔ به روز بودن و حتى پيشرفت مرتبط بود.

اما تغيير در سبک آن حاصل چندمين عامل مؤثر مانند پيشرفت‌هاى فناورى در حوزهٔ رسانه و نيز تحولات رايج در جامعه بود.

طراحى گرافيک طى دههٔ ۱۹۶۰ علاوه بر حوزه‌هايى که پيش از آن در اختيار سنت‌هاى صنعت‌گرى بود، مانند طراحى روزنامه، به رسانهٔ جديد تلويزيون و ويدئو هم گسترش يافت.

نقش طراحى گرافيک در خدمات عمومى و تبليغات فرهنگى نيز افزايش پيدا کرد.

برای مطالعه مقالات جالب و خواندنی می‌توانید به بخش خواندنی‌ها آرت باکس مراجعه نمایید.

در دههٔ ۱۹۷۰، طراحى گرافيک به بخشى از تجارت پول بدل شد

عمدتاً از آن براى ارائه نوعى هويت بصرى قابل تشخيص براى شرکت‌ها استفاده شد.

تمام سازمان‌ها و مؤسسات، هرچند کوچک، ضرورت استفاده از يک نوع نماد يا نشانه را حس کردند.

به تدريج طراحان جهت بازاريابى محصولات و خدمات و خلق تصاوير که بتواند يک محصول يا شرکت را مشخص سازد، به کار فرا خوانده شدند.

با ظهور رايانه‌هاى شخصي، طراح تقريباً کنترل کاملى بر تمامى مراحل پيش از چاپ پيدا کرد.

طراحى گرافيک در برگيرندهٔ نوعى زبان است با دستور نامعين و با الفبايى پيوسته در حال گسترش.

ما تنها زمانى يک اثر گرافيکى را به درستى درک می‌کنيم که بتوانيم زبان آنرا بفهميم.

برای مطالعه مقالات جالب و خواندنی می‌توانید به بخش خواندنی‌ها آرت باکس مراجعه نمایید.

برگرفته از وب‌سایت آرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
حساب
0
سبد خرید
جستجو