برای اکثر شرکتها، نامهای تجاری اولین عامل رقابتی و ارزشمندترین دارایی استراتژیک، محسوب میشود. بدون نامهای تجاری ما مجبور بودیم در دنیایی زندگی کنیم که محصولات تنها طبق قانون عرضه و تقاضا و براساس قیمتشان، عرضه میشدند.
برای مطالعه مطالاب جالب آرت باکس به بخش خواندنیها مراجعه نمایید
ایجاد نام تجاری به شرکتها این امکان را میدهد که فعالانه بر بعد تقاضای فعالیتهایشان تأثیر بگذارند و مشتریان را ترغیب کنند تا تصمیم خرید خود را براساس عوامل دیگری به جز عامل قیمت اتخاذ نمایند.
نامهای تجاری برای مصرفکنندگان هم مهم هستند.
نامهای تجاری، مصرفکنندگان را قادر میسازند تا برای خرید خود آگانه تصمیم بگیرند.
در نتیجه به آنها کمک میکنند تا از میان چند گزینه یکی را انتخاب کنند.
میتوان گفت که نامهای تجاری به زندگی ما غنا بخشیدهاند.
در جهانی که نیازهای اصلی ما برآورده شدهاند، نامهای تجاری در تشخیص هویت فردی به ما کمک میکنند تا بتوانیم.
البته این، یک موضوع ایدئولوژیک است و ممکن است بسیاری با آن مخالف باشند.
چگونه یک برند قدرتمند بسازیم؟
انتخاب نام تجاري کالا يا خدمتي که در يک صنعت ارائه ميشود ميتواند سودآورترين بخش از يک استراتژي بازاريابي باشد.
در سادهترين تعريف، نام تجاري را ميتوان سمبل و نمادي از کالاي شما دانست
که قادر است از طريق آرم، ترکيب رنگها، صدا، مظاهر و حتي شيوههاي نوشتاري، پيام مورد نظر را به مخاطب منتقل ساخته
و در اولين نگاه کالاي شما را به ذهن وي آورد.
هدف از اين مقاله ارائه ليستي از اسامي سازمانهاي موفق در زمينه ايجاد نامهاي تجاري قدرتمند نميباشد
اما به نظر ميرسد که مثال کوچکي در اين جا ميتواند بازاريابان جوان و تازه کار را با اهميت اين مباحث بيشتر آشنا سازد.
اگر در اين لحظه شما کلمه کولا را بشنويد ،
چه چيزي به ذهنتان متبادر ميشود ؟
آيا سريعأ تصويري از قوطي قرمز رنگي که آرمي با خطوط شکسته لاتين روي آن ميباشد، در ذهن شما نقش نميبندد؟
سمبلي که در تمامي بطريها و قوطيهاي مربوط به يک نوشيدني گازدار بهخصوص به چشم ميخورد .
نام تجاري اين محصول در ذهن شما از قبل وجود داشته است.
برای مطالعه مطالاب جالب آرت باکس به بخش خواندنیها مراجعه نمایید
در دنياي کنوني ، انواع مختلفي از نوشيدني کولا وجود دارد
اما آن چه که ظاهر نمادين اين نوشيدني خاص را به ذهن شما ميآورد ، همان چيزي است که ما آن را نام تجاري قدرتمند ميناميم.
در واقع شما يک نام تجاري ماندگار را فقط زماني که با آن مواجه ميشويد به ياد نميآوريد،
بلکه هرگاه نيازي در خود حس ميکنيد، کيفيت آن نام تجاري را به ياد ميآوريد و همان را ميخواهيد.
البته مسألهاي که نبايد ناديده گرفته شود اين است که:
تنها کالايي ميتواند نام تجاري قدرتمندي را به خود اختصاص دهد که کيفيت بالايي داشته باشد.
صرف هزينه براي تقويت نام تجاري کالايي که از کيفيت پاييني برخوردار است، تنها به هدر دادن منابع ميباشد .
از طرف ديگر در دنياي پررقابت کنوني که تمام بنگاههاي کوچک و بزرگ ، خواهان تمايز چشمگير خود و محصولات خود ميباشند ، يک نام تجاري نيرومند ، اسلحه قدرتمندي براي شکست رقبا محسوب ميشود،
اما مسألهاي که وجود دارد اين است که در طول زمان بنگاههايي که داراي منابع محدود و اندک مالي بودهاند هميشه تحتالشعاع سازمانهاي بزرگ و ثروتمند قرار گرفتهاند.
سازمانهايي که منابع و تجهيزات مالي فراوان آنها، امکان بهکارگيري بيشترين و پرسروصداترين تبليغات و شيوههاي جلب مشتري را به آنها داده است.
اما اين پايان کار بنگاههايي با بودجه اندک و محدود نميباشد.
يکي از رسانههايي که در ابتدا اميد بسياري به اين گونه شرکتها ميبخشيد، اينترنت بود.
اينترنت در ابتدا ارزان و براي رقبا ناشناخته بود
اما به تدريج با ورود رقباي قوي، با بودجههاي کلان که قيمتهاي بالاتري براي به کارگيري فضاهاي اينترنتي پيشنهاد ميکردند، مجددأ عرصه بر حضور شرکتها و بنگاههاي ضعيفتر از لحاظ مالي تنگ شد
اما حضور افراد خلاق در حوزه تبليغات باز هم راههاي جديدي را پيش رو گذاشت
به نحوي که بدون صرف هزينههاي کلان بتوان به نتايج درخشاني دست يافت.
يکي از موثرترين شيوههاي به کار گرفته شده ، استفاده از مشتريان در روند ساختن يک نام تجاري قدرتمند است
در اين حالت، مشتريان صرفأ دريافتکنندگان ساده کالاي شما نميباشند،
بلکه مشاوران اصلي شما در جهت بهبود بخشيدن به وضعيت نام تجاري شما و اجزا آن ميباشند
از اين روست که امروزه سازمانها در هر ابعاد و اندازهاي که باشند ، به استفاده از وبسايتهاي خلق نام تجاري به صورت آنلاين روي آوردهاند.
اين سايتها به آنها اين امکان را ميدهد که با پرداخت مبلغ اندکي پول به عنوان پاداش در قبال يافتن خطاهاي موجود در وبسايت مربوط به شرکت، مشتريان بالقوه را در ساخت يک نام تجاري قدرتمند شريک تلاشهاي خود سازند.
برای مطالعه مطالاب جالب آرت باکس به بخش خواندنیها مراجعه نمایید
چه چیز ذهنيت مثبت و اعتماد بالايي نسبت به شرکت مربوطه در مشتری به وجود ميآورد؟
زماني که مشتريان ميبينند که چگونه بنگاه مذکور در تلاش براي رفع خطاها و اشتباهات خود ميباشد،
زماني که مشتريان احساس ميکنند که در افزايش کيفيت وب سايت موثر بودهاند:
احساس نزديکي بيشتري با بنگاه مورد نظر مينمايند
بازديدکننده از يک وبسايت براي پيدا کردن خطاهاي موجود، ناگزير به دقيق شدن و مطالعه بيشتر وبسايت است،
در نتيجه کاملأ تحت تأثير قرار خواهد گرفت و شرکت و محصول آن در ذهن وي نقش خواهد بست
برای مطالعه مطالاب جالب آرت باکس به بخش خواندنیها مراجعه نمایید
برگرفته از وبسایت آرتی