برند یکی از مهمترین مباحث در زمینه مفهوم رنگ است و بسیاری از تحقیقات در این زمینه نادرست هستند. تلاشهای فراوانی جهت طبقهبندی واکنش مصرفکننده به رنگهای مختلف انجام شده است. اما حقیقت امر این است که رنگ به تجارب شخصی افراد بسیار وابسته است و انتقال احساس و برداشت خاص از یک رنگ به صورت جهانی دشوار است. واقعاً نقش و اهمیت رنگ در برند چیست؟ آرت باکس به این سوال پاسخ خواهد داد.
برای مطالعه مقالات جالب و خواندنی، به بخش خواندنیها آرت باکس مراجعه نمایید.
نقش و اهمیت رنگ در برند
الگوهای پیامی بسیاری در مفهوم رنگ وجود دارد.
به عنوان مثال رنگها نقش حیاتی در خرید و برند، بازی میکنند.
محققان بر اساس مقالهای با عنوان ” تاثیر رنگ در بازاریابی” یافته اند که بالغ بر 90 درصد قضاوتهایی که از سوی مصرفکنندگان درباره محصولات میشود، تنها بر اساس رنگ است.
انتخاب نوع رنگ هم به محصول بستگی دارد
با توجه به نقش و اهمیت رنگ در برند، نتایج حاصل شده از یک مطالعه با عنوان ” تأثیرات متقابل رنگ” نشان میدهد که :
رابطه بین رنگ و برند بر پایه تناسب درکِ رنگی است که در برند خاصی استفاده میشود.
به عبارت دیگر آیا رنگ با آنچه که فروخته میشود “تناسب” دارد یا نه
مطالعهای با عنوان “قرمزِ هیجان انگیز و آبی رقابتی” نیز تأثیر و نقش و اهمیت رنگ بر خرید را بر اساس چگونگی اثرگذاری مفهوم برند، تأیید میکند.
این بدان معنا است که رنگ باعث می شود مصرف کننده درباره “ویژگی” برند ، قضاوت کند.
اگر موتورهای هارلی دیویدسان، حس خوب و قدرتمندی را به موتورسوار نمی دادند، دیگر چه کسی می خواست آنها را بخرد؟
برخی دیگر از مطالعات نشان میدهند که مغز ما برندهای قابل شناسایی را ترجیح می دهد
که باعث می شود رنگ اهمیت ویژهای در ویژگی برند داشته باشد.
حتی پیشنهاد شده که کسبوکارهای نوپا رنگی را برای لوگو انتخاب کنند که آنها را از سایر رقیبان خود متمایز سازد.
مثلأ اگر کلیه رقیبان از رنگ آبی در برند خود در زمینه کسب و کارتان استفاده می کنند، شما رنگ بنفش را انتخاب کنید
بر اساس مطالعات محققان، زمانی که وقت انتخاب “صحیح ترین” رنگ می رسد، پیش بینی واکنش مصرفکننده به رنگ انتخابی که با محصول در تناسب باشد، بسیار مهم تر از خود رنگ است.
بنابراین اگر مالکان کمپانی هارلی-دیویدسن (Harley-Davidson) میخواهند محصولی را تولید کنند که در مشتریان احساس قدرت کنند، باید پیشبینی کنند که محصولاتی با رنگ صورتی هرگز به فروش نخواهد رسید.
برای مطالعه مقالات جالب و خواندنی، به بخش خواندنیها آرت باکس مراجعه نمایید.
هر رنگ با ویژگی خاصی در ارتباط است.
مثلأ رنگ قهوه ای با خشونت،
بنفش با فرهیختگی،
و رنگ قرمز با هیجان در ارتباط است.
اما نکته قابل توجه در اکثر مطالعات دانشگاهی درباره رنگ و بازاریابی این است که:
به جای پرداختن به رنگهای کلیشه ای و مربوطه معمول، رنگ انتخابیتان باید با ویژگی دلخواهِ برندتان، تناسب داشته باشد.
به نادرست بودن این مفهوم کلی که رنگ سبز به معنی آرامش است توجه کنید.
در صورت داشتن چنین عقیدهای از موضوع اصلی دور میمانیم؛
گاهی از رنگ سبز برای برندهای مربوط به امور زیست محیطی مانند Timberland’s G.R.E.E.N standard, استفاده میشود،
اما رنگ سبز گاهی اوقات جنبه مالی را هم (مانند mint.com سرویس مدیریتی امورمالی شخصی در آمریکا) در برمیگیرد.
این موضوع درباره سایر رنگها هم صدق میکند
مثلاً رنگ قهوهای در یک حوزه به معنی خشونت و در جایی دیگر نشاندهنده صمیمت و احساس میزبانی (مانند مراسم شکرگزاری) و یا اشتهاآور ( مانند آگهی تبلیغاتی شکلات) است.
اما این نکته را به خاطر داشته باشید که زمینه کاری شما مهمترین نقش را بازی میکند.
احساس و تصویر ذهنی که برند شما در متقاعد کردن مصرف کننده می گذارد، بسیار مهم است.
رنگ انتخابی حتما باید با برند متناسب باشد.
برای مطالعه مقالات جالب و خواندنی، به بخش خواندنیها آرت باکس مراجعه نمایید.
برگرفته از وبسایت آرتی