طراحى گرافیک چیست؟ این در واقع اصطلاحى است عام براى حرفهاى متشکل از طراحى حروف، تصویرسازی، عکاسى و چاپ به منظور ارائه اطلاعات یا آموزش. این اصطلاح را اولین بار ویلیام ادیسون دیگینز در سال ۱۹۲۲ بکار برد. با این همه فقط پس از جنگ جهانى دوم بود که کاربرد آن رایج شد.
برای مطالعه مقالات جالب و خواندنی میتوانید به بخش خواندنیها آرت باکس مراجعه نمایید.
طراحى گرافیک چیست؟
ارتباط بصرى در مفهوم وسیع آن تاریخ طولانى مدتى دارد.
زمانى که انسان اولیه براى یافتن غذا به شکار مىرفت و جاى پاى حیوانى را بر روى گِل مىدید، در واقع نوعى نشانهٔ بصرى را مشاهده مىکرد.
اثر گرافیکى مىتواند نشانه باشد، مانند حروف الفبا؛
یا یک نظام نشانهاى دیگر را شکل دهد؛ مانند علائم جادهای.
علائم گرافیکى در کنار هم تشکیل تصویر مىدهد.
طراحى گرافیک در یک معنا حرفهٔ انتخاب یا ساخت علائم و آرایش آنها بر یک سطح براى انتقال یک ایده است.
برای مطالعه مقالات جالب و خواندنی میتوانید به بخش خواندنیها آرت باکس مراجعه نمایید.
گرافیک هنرى است که ترسیم کردن و نگاشتن عناصر اصلى آنرا تشکیل مىدهند.
طراحى گرافیک به مثابهٔ یک تخصص از اواسط سدهٔ بیستم مطرح شد.
تا آن هنگام شرکتها و مؤسسات تبلیغاتى توسط هنرمندان تجارى اداره مىشد.
این متخصصین عبارت بودند از:
صفحه بند؛
حروفچین که عنوان و متن را با تمام جزئیات طرحریزى مىکرد؛
تصویرگران که هر نوع آثار ترسیمى از نمودارهاى فنى تا اسکیسهاى مُد را تهیه مىکردند؛
هنرمندانِ طراح حروف،
روتوشکاران و دیگرانى که طرحهاى نهایى را براى تکثیر آماده مىکردند.
امروزه طراح گرافیک با مؤسسات و آتلیهها همکارى دارند.
آنها نه تنها تبلیغات و آگهىها، بلکه مجلات و روزنامههایى را که این آگهىها در آن چاپ مىشوند، طراحى مىکنند.
برای مطالعه مقالات جالب و خواندنی میتوانید به بخش خواندنیها آرت باکس مراجعه نمایید.
تا اواخر سدهٔ نوزدهم آثار گرافیکى به صورت سیاه و سفید بر کاغذ چاپ مىشد.
طى چندین سده، کارکردهاى اصلى گرافیک اندک تغییرى یافته است
هر طرح ممکن است به چند روش مورد استفاده قرار گیرد.
نخستین کارکرد طراحى گرافیک معرفى یا شناسائى است
گفتن اینکه یک چیز چیست؟ یا متعلق به کجاست؟ مانند علائم ساختمانی، تابلو، برچسب روى بسته بندىها و …
کارکرد دوم که در اصطلاح حرفهاى ”طراحى اطلاعات“ شناخته مىشود، در زمینهٔ اطلاعرسانى و آموزش است
رابطهٔ یک چیز را با یک چیز دیگر از نظر جهت، موقعیت و مقیاس مشخص مىسازد.
مانند نقشه، نمودار.
کارکرد سوم متمایزتر از این دو کارکرد است
نمایش و تبلیغ (پوستر و آگهی) که به قصد جلب توجه مخاطب و ماندگار کردن پیام است.
برای مطالعه مقالات جالب و خواندنی میتوانید به بخش خواندنیها آرت باکس مراجعه نمایید.
در قرن بیستم تبلیغات و چاپ تجارى به هنر گرافیک یورش مىبرد
اما آثار چاپى هنرى که به وسیلهٔ ماشینهاى دستى و به روشهاى کمابیش سنتى انجام مىگیرد، به زندگى خود ادامه مىدهد.
هنرمندان تجسمى به ابداعات طرح و حروف مىپردازند.
لیتوگرافی، حکاکى روى چوب و لینولئوم، تیزابکاری، سیلک اسکرین و سریگرافى و چاپهاى مخلوط همه امکاناتى هستند که نقاشان بکار میبرند.
برای مطالعه مقالات جالب و خواندنی میتوانید به بخش خواندنیها آرت باکس مراجعه نمایید.
طى دههٔ ۱۹۶۰، طراحى گرافیک به عنوان شیوهاى براى حل مشکلات ارتباطى و اطلاعرسانى مطرح شد
به همین ترتیب در رسانههاى همگانى نیز به عنوان مُد مطرح شد.
چیزى که با سلیقهٔ به روز بودن و حتى پیشرفت مرتبط بود.
اما تغییر در سبک آن حاصل چندمین عامل مؤثر مانند پیشرفتهاى فناورى در حوزهٔ رسانه و نیز تحولات رایج در جامعه بود.
طراحى گرافیک طى دههٔ ۱۹۶۰ علاوه بر حوزههایى که پیش از آن در اختیار سنتهاى صنعتگرى بود، مانند طراحى روزنامه، به رسانهٔ جدید تلویزیون و ویدئو هم گسترش یافت.
نقش طراحى گرافیک در خدمات عمومى و تبلیغات فرهنگى نیز افزایش پیدا کرد.
برای مطالعه مقالات جالب و خواندنی میتوانید به بخش خواندنیها آرت باکس مراجعه نمایید.
در دههٔ ۱۹۷۰، طراحى گرافیک به بخشى از تجارت پول بدل شد
عمدتاً از آن براى ارائه نوعى هویت بصرى قابل تشخیص براى شرکتها استفاده شد.
تمام سازمانها و مؤسسات، هرچند کوچک، ضرورت استفاده از یک نوع نماد یا نشانه را حس کردند.
به تدریج طراحان جهت بازاریابى محصولات و خدمات و خلق تصاویر که بتواند یک محصول یا شرکت را مشخص سازد، به کار فرا خوانده شدند.
با ظهور رایانههاى شخصی، طراح تقریباً کنترل کاملى بر تمامى مراحل پیش از چاپ پیدا کرد.
طراحى گرافیک در برگیرندهٔ نوعى زبان است با دستور نامعین و با الفبایى پیوسته در حال گسترش.
ما تنها زمانى یک اثر گرافیکى را به درستى درک میکنیم که بتوانیم زبان آنرا بفهمیم.
برای مطالعه مقالات جالب و خواندنی میتوانید به بخش خواندنیها آرت باکس مراجعه نمایید.
برگرفته از وبسایت آرتی